Godset som fick ett eget fartygsanlöp

En av de största delarna av den kantpress från Ursviken Technology som kördes ombord på fartyget i bakgrunden, för vidare färd till hamnen i Antwerpen där det lastades om till ett annat fartyg till slutdestinationen på USA:s östkust. Foto: Ursviken Technology En av de största delarna av den kantpress från Ursviken Technology som kördes ombord på fartyget i bakgrunden, för vidare färd till hamnen i Antwerpen där det lastades om till ett annat fartyg till slutdestinationen på USA:s östkust. Foto: Ursviken Technology

När Ursviken Technology skulle skicka en gigantisk kantpress till köparen i USA blev Östersjön en både oväntad och billigare transportväg.

I mars skulle kantpresstillverkaren Ursviken Technology transportera världens längsta kantpress till en kund i staden Charleston, beläget vid Atlanten i delstaten South Carolina i sydöstra USA.

Den längsta delen på kantpressen är cirka 20 meter lång och väger drygt 60 ton och maskinen innehåller ytterligare 11 enheter av samma dignitet. Hela kantpressen väger cirka 504 ton. Den normala fraktvägen för delar av liknande omfång hade varit lastbil från fabriken i Ursviken till Göteborgs hamn.

Företaget Greencarrier Freight Services fick uppdraget att planera transporten av kantpressen:

–Normalt sett tvingas vi köra denna typ av gods långa sträckor på lastbil för att nå en hamn där de stora RoRo-fartygen anlöper. I det här fallet var det inte alls optimalt då stålkonstruktionen kan rosta som en konsekvens av allt vägsalt, berättar Johan Karlberg Regionchef Norra Sverige på Greencarrier Freight Services.

På Greencarrier Freight Services lyckades man hitta en lösning som visade sig bli både billigare och miljösmartare: Transport med RoRo-färja från Skelleftehamn, tio kilometer från fabriken, till hamnen i Antwerpen, där maskinen lastades över på ett annat fartyg:

–Wallenius Sol är ju här uppe nästan varje vecka nu för tiden, så med ett extra stopp i Skellefteå fick vi till en perfekt lösning. En lösning som inte har varit möjlig förut, säger Johan Karlberg.

Wallenius Sols RoRo-fartyg anlöpte Skellefteå hamn på förmiddagen den 16 mars där de rekordstora stålstyckena tryggt togs ombord för transport till Antwerpen.

Så istället för en över 100 mil lång lastbilstransport med följebilar ner till någon RoRo-hamn i södra Sverige så blev det cirka 10 kilometers transport av kantpressen till hamnen i Skelleftehamn, där lasten var fördelad på 11 lastbilar.

 

Pierre Kjellin

Publicerad 2021-04-22 13:19:57

Anmäl dig HÄR till Verkstadstidningens nyhetsbrev

Utgivningsplan

Begagnat marknaden